Att dricka liberalt

Ikon

Annars är risken att det blir gravöl för partipolitiken

Vad kan vi lära av Obamas kampanj?

Barack Obamas kampanj för att vinna det demokratiska partiets nominering och sedan presidentvalet, förändrade synen på kampanjer och politik i Sverige. Plötsligt ställdes helt nya krav om gräsrotsorganisation och internetverktyg på de svenska politiska partiernas strateger. Den ena efter den andra åkte till USA för att lära. Men vi har fått veta alldeles för lite av vad de såg.

Jag läste därför Barack Obamas kampanjchef David Plouffes bok om processen The Audacity to win, för att se vilka erfarenheter som kan omsättas i svensk politik. (Läs gärna Per T Ohlssons intressanta artikel om de vulgära lärdomar tidigare delegationer har tagit med sig hem till Sverige.) Här kommer en första artikel med erfarenheter från boken. Jag börjar med lärdomar från hur Plouffe planerade kampanjen.

Första lärdomen

Den första understrykningen jag gör i boken är när Obama ger förslag till svar på frågan om han ska ställa upp i presidentvalet eller inte. Han vet att han kommer att få frågan i en intervju med teve-programmet Meet the press lite före kongressvalet 2006, och diskuterar med dem som ska bli hans kampanjteam

Problemet är att han avfärdade frågan när han han fick den i samma program i januari. Det kan ge intryck av att improvisera om han nu enkelt har ändrat sig efter att ha fått uppmärksamhet. Men han föreslår ändå att han ska svara som det är: ”I had no intention of even thinking about running when I was on the show in January but things have changed, and I will give it some thought after the 2006 election.”

Plouffe och Axelrod blir överraskade av ett så ärligt förslag till svar, till skillnad från de taktiska svar som politiker brukar ge. Och svaret tas positivt emot av publiken.

Plouffes poängterar också att Obama från början har en egen politisk agenda och inte planerar sin politik efter vad väljarna vill ha. Även om beskrivningen av agendan är tunn i boken, så är ställningstagandet viktigt. Plouffe inser också att ”our most powerful weapon would be the candidate unfiltered”.

Den första lärdomen från Plouffes arbete med att planera kampanjen är att de redan från början visste att de hade en tung kandidat i sig, som vågade tänka fritt och lita till sig själv, och som satte agendan före den politiska taktiken.

Andra lärdomen

För att vinna nomineringen mot monsterkandidaten Hillary Clinton, sedan länge känd i hela landet och med en uppbyggd kampanjmaskin sedan Bill Clintons dagar, förstod Plouffe, Axelrod och Gibbs att de var tvungna att störa hennes kampanj tidigt i processen. De skulle inte klara sig utan att vinna i Iowa och några till av de första delstaterna.

Att lyckas med det skulle dock vara i princip omöjligt med samma valdeltagande som i primärvalskampanjen 2004. Plouffe konstaterar: ”To win, we would have to attain the holy grail of politics – a fundamentally altered electorate.”

Målgrupperna som skulle ändra på detta blev ungdomar, minoriteter, oberoende väljare och republikaner.

För att mobilisera dessa nya målgrupper som inte tidigare deltagit i demokraternas primärval, var planen redan från början att skapa en stark volontärorganisation. Det var inte bara en strategi utan även ett politiskt ställningstagande. Obama menade att det var nödvändigt att det amerikanska folket åter-engagerade sig i det civila samhället.

Gräsrötterna i kampanjen skulle fylla tre huvudsakliga roller:

  • Finansiera kampanjen med små donationer
  • Organisera sina egna gemenskaper för kampanjen
  • Förmedla Obamas budskap från person till person, eftersom förtroendet och uppmärksamheten för traditionella medier snabbt minskat

Genom egna erfarenheter från tidigare kampanjer var det redan från början uppenbart för alla i kampanjteamet att enda sättet att få en tillräckligt stor volontärorganisation var att bygga den kring internet.

Den andra lärdomen från Plouffe är två: Obama-kampanjen grundade sig inte på gamla sanningar om att man ska satsa på sina sedan tidigare starka målgrupper. De nya målgrupperna kan dock inte nås genom gammelmedierna, som förlorat trovärdighet. Man måste istället bygga  arbetet på många människor och stort deltagande. En modern organisation byggs idag alltid på internet.

Tredje lärdomen

Den tredje lärdomen från Plouffe är den enda han också dragit från George W Bush: ”the Bush people did one thing very well: they hade a tight circle involved in key decisions and none of those spoke out of school. Obama wanted the same along within a clear chain of command.”

Obama ville inte att medarbetarna skulle läcka, eller inte lita på varandra. ”I want to be inclusive on many matters in the campaign, so people feel listened to, but on big decisions, I want the circle small.” Denna inställning hade kampanjen sedan hela tiden, men som vi ska se så kom ”so people feel listened to” med tiden att formuleras om.

Den sista lärdomen

Den sista lärdomen från Plouffes arbete med att bygga kampanjen var att de planerade för att ha kul och bygga ett bra lag. Ledord i det var ”the ‘no asshole’ rule”.

To be continued.

Erik

Postat i:Politiska böcker, , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Liberala ledare – ny blogg!

Folkpartiets hemsida lever fortfarande på 1900-talet. Men Att dricka liberalts linje är att inte bara klaga, utan göra själv först. Alltså har vi skapat en mycket enkel blogg som samlar Folkpartiets ledarskaps nyhetsbrev, och dessutom RSS-flödena från Knuff och Google news på en och samma plats. Titta här: Liberala ledare

Våra kandidater i Folkpartiets provval

Folkpartiets provval pågår under hösten. Alla medlemmar kommer att få röstsedel och kandidatpresentationer i brevlådan. Att dricka liberalts kandidater till riksdagen är:

Jenny Sonesson - Läs mer här.
Ulf Öfverberg - Läs mer här.

Och till Stockholms kommunfullmäktige är:
Andreas Bergström - Läs mer här.

Våra idéer för ett nytt partimedlemskap

Förändringstrycket på de svenska politiska partierna är starkt. Men åtgärderna har varit få. Att dricka liberalt har ett antal förslag för hur partimedlemskapet borde utvecklas i framtiden, läs här:

Det perfekta partimötet

Medlemmarna är mest i vägen

Medlemsorganisation istället för utspelshets

Två motioner som skulle förändra Folkpartiet i grunden, och till det bättre

Fler förslag är på väg, men du kan också skriva egna här.

Var med och skriv ett nytt partiprogram

Partipolitiken behöver förnyas. Arbetsformerna för att skriva partiprogram skapades före telefonen. Vi bygger ett liberalt partiprogram genom att använda en gratiswiki. Kolla här

Upprop mot förslaget om försörjningskrav vid anhöriginvandring!

Regeringen har föreslagit att personer som fått uppehållstillstånd i Sverige ska ha en inkomst och bostad innan familjen får komma efter. Detta förslag måste stoppas. Ingen integreras bättre och snabbare för att de separeras från sina barn. Skriv under uppropet här!

Våra omröstningar

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

%d bloggers like this: