Att dricka liberalt

Ikon

Annars är risken att det blir gravöl för partipolitiken

Anders Ekberg (FP): Jag skulle ta bort datalagringsdirektivet

Inför valet till Europaparlamentet har Att dricka liberalts läsare utsett sex kandidater som man vill att vi ger extra utrymme. Anders Ekberg är först ut av dessa. Anders har arbetat hos Cecilia Malmström i Europaparlamentet i flera år och dessutom med EU-frågor på Folkpartiets kansli. För mig var den viktigaste frågeställningen hur Folkpartiets EU-politik har utvecklats de senaste 10 åren. /Erik

Marit Paulsen och Olle Schmidt var toppkandidater för Folkpartiet redan i EP-valet 1999. Det skulle kunna vara ett tecken på att partiet har stagnerat sin utveckling, att samma kandidater leder till samma politik. Hur tycker du att Folkpartiet har utvecklat sin EU-politik sedan 1990-talet? Vad är nytt?

Jag tycker vi har blivit mer balanserade i vår syn på EU. Det är inte längre Ja och amen till allt utan vi ser på EU som vilken nivå som helst i svensk politik och försöker angripa konkreta problem. Det finns till exempel numer en diskussion om utvidgning av EU, det fanns det inte tidigare.

Men det har ju hänt mycket i Europa de senaste 10 åren. Välj själv vad, och förklara hur det har förändrat Folkpartiets politik.

Den viktigaste förändringen är utvidgningen, och det har förändrat maktbalansen i EU. Tyskland och Frankrike kan inte längre själva diktera villkoren, även om de fortfarande är tunga aktörer. I EP så är till exempel ordföranden i utrikesutskottet från Polen och han har naturligtvis ett annat perspektiv än en tysk kristdemokrat. Allianserna som måste byggas för att få igenom förslag är inte längre lika självklara.

Utvidgningen har också varit folkpartiets absolut viktigaste fråga och har hittills överskuggat alla andra frågor. Det var naturligt eftersom vi liberaler såg EU som ett första steg mot en enad värld. Debatten om Ja och Nej har ju också varit väldigt närvarande i den svenska debatten vilket hämmat diskussionen om sakfrågor. Nu är ju de flesta i Sverige för ett EU-medlemskap och intresset för sakfrågorna blir större.

11 september 2001 förändrade hela världen och därmed politiken och vi har sett en acceleration av lagförslag för att förhindra liknande attacker. Tyvärr har det ofta gått för fort och man har valt bort integriteten.

Men vilka viktiga sakfrågor har folkpartiet med i programmet nu som man inte hade med i valet 1999?

Jag vet inte faktiskt, har inte läst programmet från 1999. Jag vill nog vidhålla att vi har problematiserat vårt medlemskap och det är den största förändringen. Att det står med i programmet nu att vi ska försvara snuset kan jag nog ändå lova att det inte stod med 1999 ;).

Jag tror inte vi drev FBI och brottsbekämpning 1999 men det ska jag inte svära på. En viktig skillnad från valet 2004 är att vi nu är för fri rörlighet för ALLA EU-medborgare. Hade vi haft en annan politik på det området hade jag nog haft svårt att ställa upp.

Vad bidrar du med som är annorlunda och nytt i såväl sakfrågor, som i erfarenheter?

Jag är tydligare i min kritik av EU och det som inte fungerar. Slöseri med skattepengar i jordbrukspolitik, regionalstöd, flyttcirkusen, men också att EU inte ska lägga sig i saker som vi bäst bestämmer över här hemma. Bara för att man har vissa hjärtefrågor betyder det inte att de ska upp på Europanivån. Arbetstider exempelvis bestämmer vi bäst över här hemma.

Samtidigt som jag kritiserar är jag ju också en stor Europavän och federalist vilket jag hoppas gör min kritik trovärdig. Jag har stora nätverk i Europa, jag vet hur EU funkar och jag vet vad som behöver göras.

Men detta handlar ju om din syn på EU. Som väljare kanske man vill ha lite mer hard core politics, veta vad du skulle vilja genomföra. Anta att du fick skriva två direktiv själv: Vad skulle de handla om och leda till?

Det första skulle vara ett direktiv för fri rörlighet för alla tjänster. Det tjänstedirektiv som nu håller på att implementeras gäller inte för alla tjänster. Till exempel ingår inte vårdtjänster, bemanningsföretag och speltjänster. Och varför ingår inte taxitjänster? Man räknade innan tjänstedirektivet att tillväxten skulle öka med tre procent, men tyvärr tog man bort en massa tjänster och då är det klart att tillväxten inte kommer att bli lika hög och i slutändan blir vi alla förlorare.

Det andra skulle vara att ta bort datalagringsdirektivet.

I debatterna om trafikdatalagen och IPRED vaknade den svenska politiska debatten för sent, just för att de båda direktiven hade sitt ursprung inom EU-systemet. Vilka andra viktiga frågor är på gång som den svenska debatten ännu inte har vaknat inför? Och vad tänker du driva för linje i dessa frågor i parlamentet.

Jag bloggade häromdagen och gick till frontalangrepp på trafikdatadirektivet. Inlägget talar sitt tydliga språk om hur jag ser på integritetsfrågorna.

Men jag menar inte bara i just frågor om integritet på internet, utan frågor som just du är intresserad av. Vad är det som är på gång och som ännu inte har dykt upp i den svenska debatten, och som vi borde sätta stopp för redan nu?

Det kommer direktiv och förordningsförslag hela tiden på alla möjliga områden så det krävs en konstant vaksamhet. Fransmännen jobbar hårt på att föra in saker i olika direktiv och envisas med att försöka stänga av Internet för dem som fildelat. Det är orimligt.

Hur bedriver du din kampanj, och hur tänker du fortsätta relationen till dina kampanjarbetare när du väl blir vald? Hur gör man får gå med i kampanjarbetet?

Jag har startat en personvalsförening för lite fundraising, jag har en ganska stor kampanjgrupp som hjälper mig med allt möjligt och kommer med synpunkter på både stort och smått. Jag kommer resa en hel del i landet. Det finns till exempel många universitetscampus där det finns mycket folkpartiröster som måste mobiliseras. Jag betalar också själv en pressekretare på deltid under våren. Jag bloggar och skriver artiklar i diverse press.

Imponerande. Svensk politik har ju varit överfull av kandidater som tycker att den egna kandidaturen är någon annans ansvar i första hand.

För mig är det ju också ett sätt att visa alla att jag förtjänat den här platsen på listan.

Men ge oss också länkarna till fem artiklar som du tycker speglar din kandidatur.

Här:

Hälften så mycket vore dubbelt så bra – NEO

Lika betungande kostnader för alla – Europabloggen

Upphovsrätten gäller – NU

Hälften så mycket dubbelt så bra – NWT

En miljon för ett säte – Liberal debatt

Man kan enkelt gå med i min kampanjgrupp, genom att maila mig eller gå med ”Ekberg for Europe” på facebook. Att fortsätta ta hand om kampanjarbetarna är jätteviktigt, kanske inte bara för mig, utan när man är med i min kampanj ska man också lära sig något och man ska få något tillbaka. Kampanjen kommer att ha en kick-off-fest och det finns inget som säger att vi inte kontinuerligt kan ha sammankomster även efter valet.

Allas vår Obama (Visst är det som att man känner honom personligen lite grann?) har stöpt om sin movement så att den även ska ge honom stöd i arbetet som president. Kommer du att omvandla din kampanjgrupp i samma anda?

Absolut ska man försöka behålla gruppen och då inte bara i envägskommunikation från min sida. Alla människor kan bidra med kunskaper och som bollplank.

Att dricka liberalt försöker hitta roligare former för politiken. Var dricker man mest liberalt i Strasbourg tycker du? Du borde ju veta efter flera år för Folkpartiet i Europaparlamentet.

Perestrojka eller Les Aviateur. Perestrojka ligger i bottenvåningen på hotellet där många av ALDE-gruppens politiska handläggare bor så dit kan man alltid gå om man vill hänga. Les Av. är det lite mer röj på och otroligt trångt och det är dit man ska gå på onsdagen under sista sessionen innan jul, då kan man få se parlamentariker dansa på bardisken.

Anders Ekberg på internet

Postat i:Kandidater, , , ,

4 Responses

  1. […] sedan att toppkandidaterna skulle få presentera sig. Hittills är det bara Anders Ekberg som har svarat. De andra verkar tycka att det är roligt att få röster, mindre roligt att tycka till om […]

  2. […] är en av de viktigaste förklaringarna till Folkpartiets totala brist på modernisering, i såväl politik som […]

  3. Erik skriver:

    Även Johanna, FFF, tycker att Anders är en bra kandidat.
    http://blogg.frihetfildelningfeminism.se/2009/05/fff-vanliga-kryss-till-eu.html

Kommentera

Liberala ledare – ny blogg!

Folkpartiets hemsida lever fortfarande på 1900-talet. Men Att dricka liberalts linje är att inte bara klaga, utan göra själv först. Alltså har vi skapat en mycket enkel blogg som samlar Folkpartiets ledarskaps nyhetsbrev, och dessutom RSS-flödena från Knuff och Google news på en och samma plats. Titta här: Liberala ledare

Våra kandidater i Folkpartiets provval

Folkpartiets provval pågår under hösten. Alla medlemmar kommer att få röstsedel och kandidatpresentationer i brevlådan. Att dricka liberalts kandidater till riksdagen är:

Jenny Sonesson - Läs mer här.
Ulf Öfverberg - Läs mer här.

Och till Stockholms kommunfullmäktige är:
Andreas Bergström - Läs mer här.

Våra idéer för ett nytt partimedlemskap

Förändringstrycket på de svenska politiska partierna är starkt. Men åtgärderna har varit få. Att dricka liberalt har ett antal förslag för hur partimedlemskapet borde utvecklas i framtiden, läs här:

Det perfekta partimötet

Medlemmarna är mest i vägen

Medlemsorganisation istället för utspelshets

Två motioner som skulle förändra Folkpartiet i grunden, och till det bättre

Fler förslag är på väg, men du kan också skriva egna här.

Var med och skriv ett nytt partiprogram

Partipolitiken behöver förnyas. Arbetsformerna för att skriva partiprogram skapades före telefonen. Vi bygger ett liberalt partiprogram genom att använda en gratiswiki. Kolla här

Upprop mot förslaget om försörjningskrav vid anhöriginvandring!

Regeringen har föreslagit att personer som fått uppehållstillstånd i Sverige ska ha en inkomst och bostad innan familjen får komma efter. Detta förslag måste stoppas. Ingen integreras bättre och snabbare för att de separeras från sina barn. Skriv under uppropet här!

Våra omröstningar

