Viljan att trängas i mitten i svensk politik är större än någonsin. Moderater prioriterar kvalitet i vården framför privatisering. KD skuffar undan den enda kandidaten till Europaparlamentet som har en åsikt utanför mitten. S triangulerar en lokal litteraturkanon i Stockholm. Och viljan att komma överens i energipolitiken är större än någonsin.
Det är inte konstigt att det blir allt jämnare i opinionen.
I valkampanjen 2010 blir det ännu värre. Dessutom har medielandskapet då förändrats ännu mer. Och allt färre blir nåbara genom de traditionella medierna.
När Arne Modig föreläste på en folkpartikonferens i höstas berättade han om en undersökning där han frågat ett stort underlag om de sett folkpartiet i medierna den senaste veckan. En mycket stor andel av dem som svarade ja var personer över 50 år. Modigs slutsats var att det ”antagligen är de som tittar mest på teve”.
Däremot var det en mycket liten andel av åldersgruppen 18 – 25 som hade sett folkpartiet. Enligt Arne Ruth mfl är det bland 15 till 29-åringar bara 40 procent som läser en morgontidning.
Modig drog dock ingen slutsats av det, men borde ha förklarat att det inte beror på att ungdomar inte konsumerar medier, utan på att de inte konsumerar medierna som folkpartiet finns i.
I vilket annat sammanhang som helst skulle detta varit en trivial slutsats. Men Folkpartiets mediestrategi går fortfarande till 100 procent ut på att övertyga medborgarna genom de traditionella medierna och göra fler ihåliga utspel som sätter rubriker i mediebruset.
Viljan att återuppfinna framgången med språktestet 2002 är stark. Men numer blir sådana utspel tillintetgjorda när människor får chansen att kommentera direkt via twingly och knuff mm. Partierna har helt förlorat kontrollen över själva spinnet, men vägrar erkänna detta ens för sig själva
Men det går inte heller att presentera samma utspel i nya medier. Massmediet kräver sin egen relation till målgruppen, man ”övertygar” i teve och ”kommunicerar” i sociala medier. Om man vill hitta de ungdomar som inte konsumerar de traditionella medierna måste man alltså även byta metod för hur själva relationen byggs.
I valet 2010 kan Folkpartiet välja att antingen stångas med de andra partierna i mitten, med det ena mer idiotiska utspelet efter det andra som främsta vapen, eller att erbjuda en organisation som unga människor gillar att identifiera sig med eftersom att de vet att de kan påverka den och därmed själva politiken.
Den relationen byggs inte så här!
Filed under: Politiska kommentarer, Folkpartiet, medlemskap, partipolitik, strategi
Folkpartiet borde göra som sitt systerparti Venstre i Danmark och samarbeta med Sverigedemokraterna. Enligt en opinionsmätning från Synovate för några månader sedan finns det också ett stort stöd för ett sådant samarbete, särskilt bland FP-väljare.
Anders,
Det skulle vara mycket intressant att se den mätningen. Den skulle gå emot alla andra mätningar på området. Skicka gärna en länk.
[…] på DN Debatt som sedan valsas runt i de andra stora massmedierna i ett par dagar. Den sortens utspel kan förstås inte förankras bland de få kvarvarande medlemmarna, eftersom det skulle förta effekten av utspelet. Dessutom […]
Dikt eller Verklighet ❓
[…] användaren med sin webbplats? ”Vi vill inte tala med dig, men du får gärna kolla in de utspel vi har försökt sälja in till gammelmedierna på […]
[…] har varit framgångsrikt: Partimöten är fortfarande den bästa metoden för att skapa politik, skruvade utspel är kommunikation, valsedlar i papperskuvert är interndemokrati, supportrar är medlemmar. Allt […]
[…] Det handlar om att skicka signaler till väljarna, snarare än om att föra en bland medlemmarna ”förankrad” politik. Piratpartiet behärskar nätets offentligheter, och den interna demokratin är inte – som […]
[…] via massmedierna. Om man skruvade budskapet så att det blev lagom provokativt och spännande kunde ett lyckat utspel i något av massmedierna skapa ringar i de andra, och partiet dominera medierna i flera dagar. […]
[…] Det handlar om att skicka signaler till väljarna, snarare än om att föra en bland medlemmarna ”förankrad” politik. Piratpartiet behärskar nätets offentligheter, och den interna demokratin är inte väsensskild […]